Kako smiriti um u 7 koraka

Kada ste zadnji put uživali u tišini vlastitog uma? Kada ste zadnji put samo bili u sadašnjem trenutku, a ne razmišljali o milijun stvari? Kada je zadnji put vaš um bio smiren i opušten? 

Zadnjih smo godina počeli više slušati svoje tijelo i bolje se brinuti o njemu. Pružamo mu odmor, zdravu hranu, priuštimo mu opuštanje, spavanje, fizičku aktivnost, svježi zrak, redovitu hidrataciju i povremenu detoksikaciju. Bolje razumijemo govor tijela, prepoznajemo potrebe tijela i pokušavamo ih zadovoljiti.

No što vrijedi za tijelo, vrijedi i za um. Zaboravili smo da i um ima svoje potrebe koje trebamo zadovoljiti. S jedne strane um voli razmišljati i rješavati probleme no s druge strane treba mu i odmor i opuštanje. Voli informacije, ali može i pregorjeti od previše informacija. Voli razgovarati s drugima i biti uključen u sva zbivanja, ali nekada mu treba tišina i samoća. 

Treba mu pružiti ravnotežu: između akcije i odmora, između djelovanja i bivanja. Neki od znakovi koji mogu pokazivati da umu treba predah su preplavljenost mislima, gubitak jasnoće i fokusa, zaboravljivost, izgubljenost u mislima, zakočenost, … Isto kao i tijelo, i um nam na svoj način govori da smo pretjerali i da treba odmor.

Naime, kroz život svoj um punimo svime i svačime, informacijama, znanjima, iskustvima, problemima, rješenjima, događajima, emocijama, mislima, ljudima, odnosima, uspomenama, stvarima, … Što mu zadajemo više zadataka, on više ubrzava. S vremenom uđe u šestu brzinu, mjenjač se istroši od šaltanja te postane izazovno vratiti ga u nižu brzinu ili ga zaustaviti. 

Prihvatite to kao znak da je došlo vrijeme za poduzimanje akcije i pružanje pomoći umu da izađe iz svog začaranog kruga. Pokažite mu izlaz s autoceste kojom juri. Pokažite mu put prema miru za kojim žudi. Dajte mu ono što treba. Budite tu za njega kao što je on uvijek tu za vas, čak i ako je preponosan priznati da treba pomoć. Um voli kontrolirati sve i ne voli pokazivati svoju ranjivost. Poznato? 

Slijede neke ideje kojima možete započeti s procesom smirivanja uma. 

Smanjiti količinu prosuđivanja

Prosuđivanje je jedan od misaonih obrazaca koji može generirati mnogo misli koje nam nisu korisne i nepotrebno zauzimaju naš mentalni prostor. Primijetite koliko prosuđujete sve oko sebe tijekom dana te osvijestite ima li prostora za smanjivanje suvišnog prosuđivanja. Nije potrebno da oko baš svega imate svoje mišljenje. Razlučite bitno od nebitnog, korisne prosudbe od beskorisnih te se riješite suvišne pozadinske buke.

Prakticirati prihvaćanje

Prihvaćanje situacije u kojoj se nalazimo, prihvaćanje osjećaja koje imamo, prihvaćanje misli i tjelesnih osjeta, prihvaćanje sebe kakvi jesmo, prihvaćanje drugih kakvi jesu, prihvaćanje sadašnjeg trenutka kakav on jest. Prihvaćanje je dopuštanje stvarima da budu onakve kakve jesu bez pružanja otpora. Kada uspijete prihvatiti stvari kakve jesu, oslobađate energiju za poduzimanje odgovarajućih radnji umjesto da trošite energiju na pružanje otpora, poricanje i prosuđivanje koji koče i zamagljuju um.

Prakticirati otpuštanje

Otpuštanje je prirodan proces čišćenja tijela, uma i srca. Otpuštanje se prirodno događa dok spavamo. Jednostavno, s vremena na vrijeme trebamo pustiti ono što nam više nije potrebno i što nam ne čini dobro. Otpuštanjem starih misli i uvjerenja, otvaramo prostor za nove. Otpuštanjem stvari koje nas čine nesretnima otvaramo prostor za one koje nas čine sretnima. Otpustimo li prošlost, otvaramo se budućnosti. Otvorite dlanove i hrabro i s povjerenjem pustite to čega se grčevito držite, što god to bilo. Odvežite se i oslobodite sami sebe.

Predah od informacija

Ako je um cijelo vrijeme bombardiran informacijama bez praznog hoda u kojem bi ih imao vremena procesuirati, to mu može dugoročno predstavljati problem. Pogotovo danas, kada smo izloženi tolikoj količini informacija kao nikada do sada. Dozirajte. Osvijestite kada je previše i recite stop. Nakon posla ostavite umu neko vrijeme u tišini, bez novih mentalnih i senzornih podražaja, bez tehnologije, mobitela, portala i društvenih mreža. Resetirajte ga svjesnom tišinom ili snom. 

Propuštanje misli

Misli kao oblaci je mindfulness vježba koja može poslužiti kao alat svakodnevne mentalne higijene. Sjednite i zatvorite oči. Fokusirajte se na misli tako da ih primijetite i promatrate kao objektivni promatrač. Pustite misli da prolaze kroz vaš um kao što nebom prolaze oblaci. Promatrajte ih kako prolaze, bez prosuđivanje, otpora ili pitanja zašto su tu. Misli možemo pustiti da samo prolaze našim umom bez da se borimo s njima. One nisu istina, one nisu mi. One su samo konstrukti uma i prolazne su. Promatrajte ih kako prolaze, jedna za drugom, u nizu, …, odlaze svojim putem dok im vi mašete iz daljine!

Tijelo kao sigurna luka

Sigurno ste čuli kako se sve više priča o povezanosti tijela i uma. Postoji cijeli niz istraživanja na tu temu. Možda ste i primijetili kako se um opušta kada radimo neke fizičke aktivnosti. Kada smo više fokusirano na tijelo, tjelesne senzacije i pokrete, kao da se usidrimo u tijelu i vratimo u sigurnu luku. Na neki način tijelo preuzima kontrolu kojoj se um prepušta i tako dobije predah koji zaslužuje. Ako još niste našli fizičku aktivnost koja vam najbolje odgovara, tražite dalje. Za mene je to definitivno vožnja biciklom kroz prirodu, plivanje, planinarenje i ples.

Flow aktivnosti koje opuštaju um

Također, postoje neke aktivnosti koje mogu, ali i ne moraju biti fizičke nego mogu biti vezane uz umjetnost i kreativnost, a koje nas mogu ubaciti u stanje opuštenog fokusa tzv. flow stanje. Npr. crtanje, slikanje, sviranje, plesanje, slušanje muzike, čitanje, pisanje, fotografiranje, izrađivanje predmeta, modeliranje, vrtlarenje, slaganje lego kockica, … Ako nemate takvu vrstu hobija, probajte se prisjetiti stvari koje ste voljeli raditi kao dijete. Ja sam nedavno počela ponovno crtati i slikati, što nisam radila od malih nogu. Uči me prepuštanju inspiraciji i kreativnosti, a um je opušten i igra se 🙂

Ove su neke od ideja koje vam mogu pomoći na početku. Izaberite one koje vam zvuče izvedive i zanimljive. Isprobajte, prilagođavajte, igrajte se! Bez brige, kada pronađete pravu kombinaciju, um će vam poslati feedback ❤️

Vidimo se 😉

Lana,

antistres & mindfulness edukatorica

Želite li pomoći svojim zaposlenicima da stresu kažu STOP, pročitajte više o mindfulness programima za firme.

Povratak na Blog o mindfulnessu

 

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)